Energimarknaden affärsnyheter för dig i energibranschen

Sociala medier inom läkemedelsområdet

Välkommen till ett interaktivt eftermiddagsseminarium om sociala medier. Boka den 1 februari 2012!

Utnyttja kraften i sociala medier utan att falla i de många fällorna. Hur kan läkemedels- och apoteksbranschen anpassa sig till den nya verkligheten utan att ge avkall på patientsäkerhet, privatliv och etik? Öppenhet och transparens går inte alltid hand i hand med sekretess och regleringar. Under ett eftermiddagsseminarium får du etiska, juridiska och praktiska aspekter på ämnet. Lärdomar och inspiration, förstås!

Anmäl dig här!

Program

13.00 – 13.30 Registrering

13.30 – 13.40 Introduktion till dagen
Nina Hedlund, moderator och redaktör Pharma Online, följ Nina på Twitter @PharmaONinaH

13.40 – 14.20 Trender inom sociala medier med fokus på läkemedelsområdet
Framgång i sociala medier är en fin balansgång mellan öppenhet, sekretess och regler. Hans Kullin beskriver de senaste förändringarna i sociala medier och berättar om de utmaningar han har stött på inom läkemedelsområdet.
Hans Kullin, digital PR-strateg och konsult i företaget Eklips. Följ Hans på bloggen http://www.socialamedier.com och på Twitter @kullin

14.20 -15.00 Var går de etiska gränserna?
Sociala medier och Läkemedelsbranschens etiska regelverk. Läs mer om intressanta exempel och situationer i ett tolkningsdokument författat av föreningens kansli. http://bit.ly/ulQDUM
Rikard Pellas, sakkunnig, Läkemedelsindustriföreningen

15.00 – 15.30 Social kaffepaus med matig macka

15.30 – 16.20 Juridiska begränsningar i sociala medier
Varumärken i sociala media, ansvar för bloggar och blogginlägg samt PUL och sociala medier.
Elisabeth Eklund, advokat/senior associate och Henrik Bengtsson , advokat/delägare, Advokatfirman Delphi.

16.20 – 16.40 Praktikfall 1: Pfizers lärdomar i sociala medier
Pfizer har erfarenhet av många olika aktiviteter i sociala medier, bland andra ansvarsblogg.se, can-you-feel-my-pain (som finns på såväl Facebook och flickr som på andra sociala medier)samt dizzatobak.se
Bengt Mattson, CSR- och miljöchef på Pfizer AB. Följ Bengt på www.ansvarsblogg.se

16.40 – 17.10 Praktikfall 2: Den sociala patienten 

Patienterna går från objekt till subjekt och interagerar med varandra, ställer krav på vården att få de senaste läkemedelen och de bästa behandlingarna. Maktförhållanden förskjuts när patienter bloggar, twittrar och facebookar om sina vårdupplevelser.

 Hanna Brodda, grundare till Dina Mediciner, som startades i september 2009 och är en sajt med nyheter och socialt media om läkemedel och behandlingar. Hannas  mål med sajten är att öka kunskapen och ge möjlighet för människor att dela med sig av sina erfarenheter och på det viset ta kontroll över sin egen behandling. Läs mer på www.dinamediciner.se

17.10 –17.30 Öppen frågestund med utgångspunkt i praktikfallen

17.30 – 18.30 Mingel med dryck och snacks

* Följ seminariets framväxt på Twitter, Facebook och Linkedin. Mer information kommer inom kort. Hör gärna av dig och berätta vad just du vill att våra talare ska ta upp! Mejla projektledare/redaktör nina.hedlund@nyhetsbrev.se 

Välkommen!

Nina Hedlund
Projektledare
08-546 00 532

Kaffe, fika samt dokumentation ingår i priset.
Vi reserverar oss för ändringar i programmet.